مقالات

اسکرچر گربه چیست؟

جنس اسکرچر گربه

بیش از هزاران سال پیش گربه‌های امروزی اهلی شده و در کنار انسان‌ها به زندگی خود ادامه دادند و کم کم دارای آنچنان محبوبیتی شدند که به داخل خانه‌های مردم و با آغاز شهرنشینی و مدرنیته حتی به داخل آپارتمان‌ها را یافتند و گاهی بعضی از افراد را آنقدر شیفته خود میکنند که آن شخص به داشتن یک گربه قانع نشده و چندین گربه را به طور همزمان نگهداری میکند. گربه‌ها مانند دیگر حیوانات نژادهای گوناگونی دارند ولی رفتار و غرایز مشابهی داشته که حتی پس از اهلی شدن در آنها ماندگار بوده است. وقتی گربه‌ها را وارد خانه‌های خود میکنیم باید لوازم مورد نیاز آنها را نیز فراهم کرده تا پاسخگوی غرایزشان باشیم. اسکرچر گربه از اولین وسیله‌هایی است که توسط دامپزشکان و صاحبان پت شاپ ها برای گربه‌های خانگی توصیه میشود.

اسکرچر گربه

اسکرچر در واقع وسیله و جایگاهی برای پنجه کشیدن گربه است و جنس‌ها و شکل‌های متفاوتی دارد ولی در همه انواع آن یک ویژگی مشترک است و آن داشتن سطحی نسبتا خشن و زبر است تا برای ناخن کشیدن گربه‌ها مناسب باشد چرا که گربه‌ها پنجه کشی را برای تیز کردن و کوتاه کردن ناخن هایشان انجام میدهند و همچنین با پنجه کشی یک لایه از سطح ناخن خود را جدا میکنند تا ناخن تاره‌شان پیدا شود  پس یک اسکرچر خوب باید سطحی زبر داشته که برای ناخن‌های گربه شبیه یک سوهان ناخن عمل کند. البته گربه‌ها برای تقویت عضلات و تععین محدوده قلمرو نیز این کار انجام میدهند. کابرد دیگر اسکرچر همین تقویت عضلات است و گاها برای خارش پوست بدن خود را به سطح اسکرچر مالش میدهند.

جنس اسکرچر گربه

اسکرچر گربه + قیمت

انواع اسکرچر

  • تنوع در مدل و شکل اسکرچرها بسیار زیاد است ولی از نظر نحوه قرار گیری به چند دسته اسکرچرهای عمودی، ایستاده، افقی، آویزی، اسباب بازی و درخت گربه تقسیم میشوند. هر کدام از این اسکرچرها ویژگی‌ها، مزیت و معایب خود را دارا هستند ولی در نهایت هر شخص بسته به شرایط و محیط زندگی خود میتواند یک یا چند نوع از آنها را برای گربه خود انتخاب و تهیه کند.
  • اسکرچر عمودی به سه مدل تولید میشود که یا قابل نصب بر روی دیوار بوده و یا با یک پایه به طور عمودی روی زمین قرار گرفته و یا در قسمتی از درخت گربه کار گذاشته میشود. مزیت این مدل مقاومت و استحکام مناسب نسبت به دیگر مدل هاست و دیگر آنکه گربه‌ها این مدل را به انواع دیگر ترجیح میدهند. عیب اسکرچرهای عمودی قیمت بالاتری است که نسبت به مدل‌های دیگر دارد.
  • اسکرچرهای افقی با شکلهای متفاوتی ساخته شده ولی محل قرار گیری آنها تخت و مناسب قرار دادن روی زمین است. این گروه نیز از اسکرچرهای مقاوم است ولی از لحاظ هزینه کمی پایین‌تر از مدل قبل است.
  • اسکرچرهای اسباب بازی و آویزی بیشتر برای بازی گربه‌ها طراحی شده و در آنها به جز پارچه کنفی ماده سخت دیگری به کار نمی‌رود و هدف از تولید آنها آن است که گربه هنگام بازی فرصت اسکرچ کردن داشته باشد. این مدل استحکام کم ولی قیمتی پایین‌تر و مناسب تر دارد.
  • درخت گربه، یک محصول جامع و کامل از نیازهای گربه است. یک یا چند نوع اسکرچر، جای خواب، لانه و جای بازی را برای گربه فراهم میکند و استحکامی کافی و قیمتی بالا دارد.

جنس اسکرچر از چه چیزی است؟

در ساخت یک اسکرچر خوب معمولا از چوب، پارچه پشمی، پارچه کنفی، طناب کنفی و گاها نوع خاصی از موکت استفاده میشود و برای کنار هم قرار دادن آنها از چسب چوب، پیچ و میخ استفاده میشود. اینها مواد اولیه کار هستند ولی محصولات تولیدی از لحاظ شکل و اندازه بسیار متفاوت و متنوع هستند. قسمت اسکرچر تولیدات معمولا از الیاف کنف است ولی گاهی اوقات از چوب خام مواد نخورده هم استفاده میشود. گاهی اسکرچرها روی پایه قرار میگیرند با در درخت گربه استفاده میشود که در این صورت جنس اسکرچر به طور ثابت از کنف ولی قسمت‌های دیگر آن میتواند با پارچه‌های پشمی یا پرزدار پوشانده شود و همچنین وسیله‌هایی برای بازی گربه ها به آن اضافه گردد.

با استفاده از پارچه و طناب های کنفی رنگی میشه به تولیدات اسکرچر تنوع بیشتری بخشید اما نکته حائز اهمیت آن است که اسکرچر به طوری تهیه شود که ناخنهای گربه به راحتی بتواند آن را خراش دهد ولی در عین حال زود باز و خراب نشود.

 

اسکرچر گربه ارزان

ویژگی های یک اسکرچر خوب

  • یک اسکرچر خوب (ویژگی های یک اسکرچر خوب) در درجه اول باید مقاوم باشد و در مقابل فشاری که گربه به آن می‌آورد از هر لحاظ استحکام لازم را داشته باشد. به طور مثال با فشار گربه نیفتد، طناب های آن شل نشده و یا زود پاره نشود و در مورد اسکرچرهای پایه دار و ایستاده زود لق نشوند. اگر اسکرچری زود خراب شود گربه دیگر به سراغ آن نمی‌رود و وسایل منزل را جایگزین اسکرچر خود میکند.
  • اسکرچر باید طول و ارتفاع مناسبی داشته باشد. طول اسکرچر باید در حدود سی سانتیمتر باشد تا فضای لازم پنجه کشیدن را به گربه بدهد و در مورد اسکرچرهای ایستاده و عمودی که روی دیوار نصب میشوند علاوه بر طول باید با ارتفاع مناسبی از قد گربه نصب شوند.
  • مورد سوم و آخر جنس اسکرچر گربه است. همانطور که گفته شد الیاف کنفی چه در قالب طناب و چه در قالب پارچه بهترین گزینه است ولی باید از نوع مرغوب باشد و همچنین اگر از نوع طنابی است، طناب‌ها به خوبی دور استوانه پیچیده شده باشند. طناب‌ها نباید به راحتی باز شوند و نباید پوسیده باشد که به راحتی پاره و خراب شوند. در اسکرچرهای چوبی که از چوب خام تولید میشوند جنس چوب بسیار مهم است، نه خیلی سفت و خشن که به سختی خراش بخورد و نه خیلی نرم که بی استفاده بماند.
  • نکته آخر آنکه اسکرچرها و درخت‌های گربه از هر نوع و هر مدلی که ساخته شود و از هر جنسی که تهیه شده باشند شرط کاربردی بودن آن استفاده از مواد مرغوب و در نظر گرفتن استانداردهای ساخت است که محصول نهایی باکیفیت و کارآمد باشد تا حیوان خانگی شما با آن ارتباط برقرار کرده و موجب آسایش او شود.

دلیل ناخن کشیدن گربه ها چیست؟

اسکرچر گربه وسیله‌ای است که به شما کمک می‌کند تا یک نیاز غریزی گربه‌ی خود را برطرف کنید. شاید برای شما این مسئله پیش آمده باشد که از خود بپرسید دلیل علاقه‌ی گربه‌ها به اسکرچ کردن و پنجه کشیدن به این وسیله چه چیزی است. گربه به دلیل هزاران سال زندگی در طبیعت آزاد یک میل غریزی به پنجه کشیدن روی درخت‌ها دارد. زمانی که گربه به داخل خانه میاید امکان دارد میل خود به اسکرچ کردن را روی وسایل دیگر پیاده کند. گربه‌ها در طبیعت با پنجه کشیدن روی درخت‌ها به نوعی قلمروی خود را تعیین می‌کنند و به باقی حیوانات مانند خودشان پیام می‌دهند.

پنجه کشیدن روی درخت یا اسکرچر گربه برای این حیوان یک کاربرد دیگر هم دارد. کاربرد دوم پنجه کشیدن گربه روی سطوحی مثل درخت تیز کردن ناخن‌های پنجه است. به دلیل اینکه گربه یک حیوان شکارچی محسوب می‌شود پنجه کشیدن به او کمک می‌کند تا خود را برای شکار کردن آماده نگه دارد. اسکرچ کردن گربه به او کمک می‌کند پوسته‌های قدیمی را ناخن خود جدا کند. پنجه کشیدن به درخت یا اسکرچر برای گربه به نوعی حکم مانیکور کردن و سوهان کشیدن ناخن دارد. با خرید اسکرچر گربه باعث می شوید که گربه بجای مبلمان شما روی اسکرچر پنجه بکشد.

به کار بردن از روش‌های غیرمعمول به جای استفاده از اسکرچر گربه

متأسفانه برخی که از نیاز غریزی گربه‌ی خانگی به اسکرچر گربه آگاه نیستند بعد از اینکه گربه این نیاز خودش را روی وسایل دیگری پیاده کرد او را تنبیه می‌کنند. برخی دیگر هم راه حل را در کشیدن ناخن‌های گربه پیدا می‌کنند. کشیدن ناخن گربه‌ها را اذیت می‌کند و در بعضی کشورها این کار غیرقانونی محسوب می‌شود. تهیه‌ی یک اسکرچر گربه‌ی استاندارد هم آسایش گربه را فراهم می‌کند و هم به شما کمک می‌کند تا وسایل خانه‌ی خود را از آسیب دیدن حفظ کنید. البته علی‌رغم استفاده از اسکرچر می‌توانید با کوتاه کردن منظمِ ناخن‌های گربه‌ی خود راحتی بیشتری داشته باشید. در ادامه یک نوع از اسکرچر گربه که در بالا توضیح کوتاهی راجع به آن دادیم را بیشتر معرفی می‌کنیم.

معرفی یک نوع کاربردی از اسکرچر گربه

یکی از انواع اسکرچر گربه، درخت گربه است. درخت گربه یکی از لوازمی است که می‌تواند این حیوان را همیشه سرگرم کند. این محصول یک نوع اسکرچر است که می‌تواند حکم یک اسباب بازی سرگرم کننده را هم برای گربه داشته باشد. در کنار پنجه کشیدن یکی از نیازهای غریزی گربه‌ها این است که از یک ارتفاع بالا و پایین بروند. درخت گربه یکی از مشکلاتی که گربه‌های خانگی دچارش می‌شوند یعنی کم تحرکی را از بین می‌برد. این وسیله کمک می‌کند کم تحرکی باعث بروز بیماری در گربه‌ی شما نشود. این کالا انواع مختلفی دارد، بعضی از مدل‌های آن عمودی و بعضی مدل‌های دیگر افقی هستند. در ساختار این وسیله به طور معمول جای خواب، لانه و مدل‌های مختلف اسباب بازی آویزان قرار داده می‌شود.

در هنگام خرید اسکرچر گربه اگر صاحب چند گربه هستید می‌توانید مدل‌های بزرگ‌تر این وسیله را خریداری کنید. مدل‌های بزرگ‌تر این کالا دارای چند جای خواب است. اینکه این محصول چند جای خواب داشته باشد باعث می‌شود گربه‌های شما برای تصاحب جای خواب درگیر نشوند. اغلب این وسیله را کنار پنجره‌ای که به بیرون از خانه دید داشته باشد قرار می‌دهند. اگر این وسیله کنار پنجره باشد گربه می‌تواند بیرون خانه را هم ببیند و مدت بیشتری سرگرم باشد. از مزیت‌های درخت گربه این است که برای ساخت آن اکثرا از چوب، پلاستیک فشرده و نئوپان استفاده می‌شود. استفاده از این متریال‌ها مزیت بالایی دارد چون درخت گربه را به یک وسیله‌ی محکم تبدیل می‌کند. به دلیل اینکه گربه‌ها به صورت غریزی حیوانات بازیگوشی هستند اینکه لانه‌ی آنها استحکام بالایی داشته باشد خیلی مهم است. از انواع مختلف درخت گربه می‌شود مدل‌های عمودی، دیواری، افقی و... را نام برد.

چگونه گربه‌ی خود را به اسکرچر گربه عادت بدهیم؟

یکی از معضلاتی که بعد از خرید اسکرچر گربه پیش میاید این است که گربه‌ی شما تمایلی به استفاده از این وسیله نشان ندهد و همچنان روی فرش و مبلمان خانه پنجه بکشد. برای اینکه گربه‌ی خود را به این وسیله عادت بدهید راه‌هایی وجود دارد. اولین روش این است که از کت نیپ یا علوفه‌ی مخصوص گربه استفاده کنید. عطر خاصی که علوفه‌ی گربه دارد باعث می‌شود که گربه‌ها تا حد زیادی به آن جذب شوند. شما برای عادت دادن گربه‌ی خود به درخت گربه می‌توانید علوفه‌ی گربه را به صورت اسپری، علف خشک یا... تهیه کنید و روی درخت گربه بمالید. گربه‌ها با شنیدن بوی علوفه‌ی گربه به سمت این کالا جذب می‌شوند.

روش دیگر برای جذب گربه به درخت گربه این است که از تشویقی استفاده کنید. استفاده از تشویقی به طور کلی یک راه خیلی خوب برای آموزش و تربیت حیوانات خانگی است. برای استفاده از این روش گربه‌ی خود را کنار درخت گربه برده و دستان او را به سمت این وسیله ببرید. دستان گربه را به حالت پنجه کشیدن روی سطح درخت گربه بمالید. بعد چند دفعه تکرار کردن این کار خود گربه هم شروع به پنجه کشیدن می‌کند. بعد از هر بار پنجه کشیدن به گربه‌ی خود مقداری خوراکی به عنوان تشویقی بدهید. در صورت تکرار مداوم به مرور گربه به درخت خود عادت می‌کند. اگر با طی کردن این مراحل باز هم مشکل گربه‌ی شما رفع نشد نیاز است که برای رفع این مشکل به یک دامپزشک مراجعه نمایید. به طور کلی برای آموزش بهتر گربه‌ی خود می‌توانید مطالبی را راجع به تربیت گربه مطالعه بکنید.

معرفی یک سایت ارائه دهنده‌ی خدمات فروش درخت گربه

اگر برای تهیه‌ی اسکرچر گربه به دنبال یک مرکز فروش قابل اعتماد هستید سایت hivapet.com می‌تواند خدمات مورد نیازتان را با کیفیت بالا به شما ارائه کند. این سایت دارای یک سابقه‌ی طولانی در این کار است. برای دریافت انواع خدمات و خرید محصولات مربوط به حیوانات خانگی می‌توانید به سایر بخش‌های سایت ما مراجعه کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *